Virtual Reality checklist

Checklist – In 10 stappen starten met Virtual Reality in de school

Het is soms best lastig. De directie binnen de school wil innoveren en het besluit wordt genomen dat Virtual Reality hier mooi bij past. Vervolgens krijg jij de opdracht om hiervoor een plan te maken. Diverse vragen wil je beantwoorden, zodat jouw plan voor korte en lange termijn gaat werken binnen de school.

Welke brillen moeten we bestellen? Welke vakken kunnen we verrijken? Wat voor kostenplaatje hoort erbij?

Kortom: je hebt veel vragen, maar nog niet overal een antwoord op. Hiervoor hebben we een checklist gemaakt, waarin 10 vragen worden gesteld. Kun je deze vragen beantwoorden, dan heb je een goed en onderbouwd plan en kun je met vertrouwen een plan indienen om Virtual Reality op een kwalitatieve wijze te starten binnen de school.

Welke vakken en educatieve software?

Stap 1: Welk vak wil je verrijken via Virtual Reality? Kies één vak.
Kies één vak (profiel) waar leraren en jijzelf enthousiast over zijn om te starten met Virtual Reality. Oftewel: less is more. 

Stap 2: Welke 4 vakken wil je na stap 1, nog meer verrijken via Virtual Reality?
Maak een lijstje van andere vakken waarbij leraren enthousiast zijn om met Virtual Reality te gaan werken in de toekomst.

Stap 3: Welke educatieve VR aanbieders zijn er voor de vakken die ik wil verrijken via Virtual Reality?
Ga op zoek naar educatieve aanbieders, die helpen bij een oplossing voor stap 1 en stap 2. Er dient dus perspectief te zijn. Vraag hierbij ook naar de jaarlijkse kosten voor het gebruik van de educatieve aanbieder.

Extra informatie
Probeer er bij stap 3 rekening mee te houden, dat Virtual Reality volop in ontwikkeling is en nog niet voor elk vak een oplossing heeft. De mogelijkheden voor jouw school worden echter elke dag groter. Zie het dus ook als een keuze die steeds meer waarde oplevert voor je leerlingen en leraren. Het perfecte moment om in te stappen is er immers niet. De technologie blijft immers ontwikkelen.

Probeer dus in te schatten of de keuze van de educatieve aanbieder voldoende mogelijkheden biedt voor de toekomst. Tegelijkertijd dient er wel een oplossing te zijn voor jouw educatieve uitdaging (stap 1 en 2). Anders blijft het een speeltje en dit zou zonde zijn van de investering die je moet doen.

Welke VR brillen?

Stap 4: Welke Virtual Reality brillen heb ik nodig en passen deze bij het educatieve VR aanbod?
Wanneer je antwoord hebt op vraag 1 t/m 3 en dus weet welke content aanbieder je kiest, bepaal dan welke VR brillen er nodig zijn. Op basis van de type VR brillen, kun je ook hiervoor een kostenplaatje maken.

Stap 5: Extra check: Hoe beheer ik de VR brillen, ondersteunen de VR brillen handtracking en wordt het educatieve VR aanbod voor de komende 3 jaar ondersteunt?

Extra informatie
De keuzes voor een educatieve oplossing en VR brillen heb je gemaakt. Dit is de basis van je plan. Bepaal nu je plan van uitvoering met leraren, zodat het ook daadwerkelijk gebruikt wordt op school. Enkel het educatieve aanbod en Virtual Reality brillen op school zijn immers niet voldoende. Het doel is dat de VR brillen ook daadwerkelijk gebruikt worden door verschillende leraren. Ga hiervoor naar stap 6.

Leraren trainen met VR

Stap 6: Welke vakdocenten geven hetzelfde vak en willen aan de slag met Virtual Reality?
Kies een groepje vakdocenten die met de educatieve uitdaging uit stap 1, aan de slag willen. Zorg ervoor dat deze groep niet groter is dan 5 leraren en ze allen hetzelfde vak (profiel) geven.

Stap 7: Welk trainingsaanbod en tools bieden we aan, voor het eerste groepje leraren?
Ontwikkel een trainingsprogramma voor het groepje leraren. Faciliteer opdrachten waar ze mee aan het werk kunnen en leg de werking van de brillen uit. Spreek af met de betreffende leraren dat het trainingsprogramma niet vrijblijvend is. Er wordt verwacht dat de leraren ook daadwerkelijk de opdrachten maken in de klas.

Welke budget is er benodigd?

Stap 8: Welk budget is er nodig voor aanschaf van VR brillen, gebruik van de educatieve software en eventuele training?
Voor Virtual Reality dient de school te investeren in de aanschaf van VR brillen. Daarnaast is er meestal een jaarlijks bedrag benodigd voor het educatieve aanbod (software) en eventuele training van de leraren. Kies ervoor om te investeren in het geheel, zodat je een eerste stap kunt maken met je school.

Wanneer is VR succesvol binnen de school?

Stap 9: Welke evaluatievragen wil ik mijn leraren en leerlingen meegeven?
Je wilt uiteraard na het gebruik van VR evalueren met de leraren. Zodat je ook verantwoording kunt afleggen. Dit kun je toetsen door vragen voor leraar en leerlingen te verwerken in de opdrachten die je aanbiedt.

Stap 10: Wanneer zijn we als school na een half jaar tevreden?
Bepaal het einddoel voor de eerste stap in samenspraak met de school.

Meestal is het doel voor scholen, dat leraren zelfstandig kunnen werken met Virtual Reality. En dat er tevens educatieve meerwaarde is. Wanneer dit het geval is, dan kun je verder met een volgend vak, dat je gaat verrijken in Virtual Reality. Kortom: ga stap voor stap te werk en begrijp dat technologie altijd in ontwikkeling is. Ben dus flexibel en beweeg mee, zodat je leerlingen en leraren voorbereid op de toekomst.

Hopelijk helpen deze 10 stappen, om Virtual Reality een waardevolle plek te geven binnen jouw school. Wil je meer weten over hoe VRinSCHOOL hierbij kan helpen of wil je advies. Neem dan even contact met me op en ik help je graag verder. Je kunt contact opnemen met Tom Aerts, 0629990240 of tom@vrinschool.nl.

© Copyright - VRinSCHOOL © 2017 | PSV-laan 81, 5616 LX Eindhoven | KVK-nummer 58404538 | BTW nummer NL002312125B67 - Privacy en cookiebeleid
× Hoe kan ik je helpen?