Steeds meer scholen krijgen verificatie vragen vanuit de Meta Quest 2 en 3? Dit is natuurlijk irritant! Daarom uitleg over de groeiende verificatie vragen en mogelijke oplossingen.
Waarom verificatie?
Tot voor kort was het uitsluitend mogelijk om consumenten-VR-brillen van Meta aan te schaffen, wat resulteerde in een aantrekkelijke prijsstelling. In combinatie met fictieve accounts en e-mailadressen kon men eenvoudig aan de slag. Echter, naarmate VR volwassener wordt, neemt het belang van privacy toe. Om aan deze eisen te voldoen, heeft Meta haar verificatievoorwaarden aangescherpt.
Meta for Work
Aan het eind van oktober heeft Meta een nieuwe versie van Meta for Work geïntroduceerd. Dit is een beheersysteem dat alle privacyrichtlijnen van de EU naleeft. In dit document lees je hier meer over.
Het systeem ondersteunt ook bij het updaten van de VR-brillen en het beheren van al je VR-apps. Bovendien kun je eenvoudig meekijken in de VR-bril zonder inloggegevens. Je bepaalt ook welke apps wel of niet op je brillen worden geïnstalleerd. Kortom, je beheert alle VR-brillen op een professionele en veilige manier.
Bekijk de volgende video waarin collega Bart Loomans je door het programma leidt:
Meta for Education
In de toekomst gaat Meta for Work ook een speciale versie krijgen die gericht is op het onderwijs. Dit wordt Meta for Education genoemd. De verwachting is dat het programma gelijk blijft, maar vooral de prijsstelling nog aantrekkelijker wordt. Klik op deze link om hierover meer te lezen.
Korte termijn oplossing rondom verificatie
Steeds vaker wordt verificatie toegepast en dien je per e-mail je account te bevestigen, een leeftijd aan te geven of een ID document toe te voegen.
Voor de e-mail dien je contact op te nemen met degene die het account heeft aangemaakt. Voor scholen van VRinSCHOOL helpen we onze scholen hierbij.
Bij de vraag rondom de leeftijd kun je dit aanpassen in instellingen, zodat het correspondeert. In veel gevallen krijg je later de vraag voor een ID document.
Bij de vraag naar een ID document wordt het voor een school onwerkbaar. De enige oplossing (zonder Meta for Work) is in dit geval om een reset uit te voeren en zelf een nieuw account aan te maken.
Zoals je begrijpt is de korte termijn oplossing niet prettig om kwalitatief gebruik te maken van Virtual Reality. Echter voor de korte termijn is dit een eventuele uitweg.
VR wordt volwassen!
Deze ontwikkelingen zijn niet altijd prettig op korte termijn. Je krijgt immers meldingen op je VR bril en zit niet te wachten op extra jaarlijkse kosten.
Vanuit het oogpunt kwaliteit is het echter een zegen. Om VR steeds succesvoller in te zetten binnen het onderwijs is een fundament van eenvoudig gebruik essentieel.
Door als school hierin te investeren groeit de waarde van VR als leerinstrument en hierdoor wordt het onderwijs ook echt verrijkt. Dus geen brillen die in de kast belanden en stof happen, maar kwaliteitsvol gebruik van Virtual Reality.
Heb je hier vragen over, neem vooral contact met mij of één van mijn collega's op.
Tom Aerts
tom@vrinschool.nl, 0629990240