Welke VR Maak programma is het beste voor jouw school?
Welke programma's zijn geschikt om VR/360 zelf te maken binnen je school? In deze blog vergelijken we de programma's en benoemen we de verschillen.
Welke VR Maak programma is het beste voor jouw school?
Vanaf augustus heb je niet langer een Facebook-account nodig om in te loggen op de Quest VR Headset. Moederbedrijf Meta wil virtual reality breder trekken.
Er komen enkele nieuwe regels en privacyfuncties voor de virtual reality headsets van Meta. De brillen, die twee jaar geleden nog van Oculus werden herdoopt tot Facebook Connect, worden ook wat losgekoppeld van het ondertussen beruchte sociale netwerk.
Met zijn eigen rebranding van Facebook naar Meta wilde de techgigant niet alleen de aandacht afleiden van een reeks schandalen, het zag ook de kans om in te zetten op het 'metaverse'. Dat is een virtuele wereld waarin je games kan spelen, mensen kan ontmoeten en kan werken, en het platform ziet daar wel brood in.
In mijn artikel heb ik gekozen voor 3 programma's die op het eerste oog een soortgelijke dienst bieden. Laten we daarom eens starten met een overzicht van plus en minpunten per programma.
Tabel 360° content programma's
Wat voor (VR) content wil je maken?
Gaan je leerlingen Virtual Reality maken? Is de VR bril hierbij een belangrijk onderdeel? Is het programma simpel te gebruiken? Hoe kan VR content binnen onze school groeien? Kunnen leerlingen eenvoudig klassikaal aan de slag? Is er video ondersteuning beschikbaar?
Dit zijn belangrijke aspecten die ervoor zorgen dat de VR toepassing structureel onderdeel wordt binnen je onderwijs.
CenarioVR
CenarioVR is ontwikkelt voor het maken van 360° opdrachten, instructies en rondleidingen en uitermate geschikt voor Virtual Reality.
Het programma is overzichtelijk, scoort hoog op gebruiksgemak en heeft lage leercurve. Vragen, tijd, 2D foto/video en andere content elementen zijn eenvoudig toe te voegen.
Zo kunnen leerlingen snel en simpel een tof VR project realiseren. Via Nederlandstalige videotrainingen worden leerlingen hierbij ondersteunt en de docent ontzorgt.
Met één druk op de knop publiceer je de VR projecten van PC naar de beschikbare VR app in de VR bril. Een belangrijk aspect zodat het totale proces simpel te doorlopen is en VR echt onderdeel wordt van de les.
Via de publieke bibliotheek kan je ook gebruik maken van opdrachten gemaakt door andere scholen.
Daarnaast is er door VRinSCHOOL een leeromgeving ontwikkelt, waardoor elke docent en student direct aan de slag kan via duidelijke video's met uitleg.
Door onze samenwerking kunnen we een veel lager tarief bieden, dan een directe bestelling bij CenarioVR. Hierdoor zijn de kosten voor 15x generieke jaarlicenties CenarioVR
+ VR hosting en toegang tot de leeromgeving €3.450,-.
CenarioVR in het kort;
- Geschikt voor 360° opdrachten, instructie en tours
- Direct publiceren van PC naar VR bril
- Onderscheidend voor eenvoudig gebruik in Virtual Reality
- Eenvoudig voor docenten en studenten om eigen VR content te maken in een bibliotheek.
- Gebruik maken van VR content van andere scholen.
- Leeromgeving met videotrainingen beschikbaar
3DVista
3DVista is ontwikkelt voor het maken van interactieve 360° tours voor de computer. Voor dit doeleinde biedt de software dan ook veel mogelijkheden. Wil je de projecten gebruiken in VR dan is het minder geschikt.
Het programma wordt vaak gebruikt door professionals in het bedrijfsleven. Denk hierbij aan de realisatie van virtuele rondleidingen.
Voor onderwijs met leerlingen is het programma minder geschikt. Mede vanwege de vele opties is 3DVista minder overzichtelijk, heeft het een hoge leercurve en scoort daardoor laag op gebruiksgemak.
Het maken van 360° opdrachten voor PC is mogelijk maar helaas niet geschikt voor de VR bril.
3DVista heeft een beperkte VR app beschikbaar. Eenvoudig publiceren naar VR is helaas niet mogelijk.
De kosten per licentie bedragen €499,- (excl. hosting).
Er zijn geen Nederlandstalige videotrainingen beschikbaar.
3DVista in het kort;
- Geschikt voor interactieve 360° tours op PC
- Ontwikkelt voor professionals (bedrijfsleven)
- Direct publiceren van PC naar VR bril niet mogelijk
Thinglink
Met Thinglink maak je interactieve (360°) afbeeldingen. Het programma is minder geschikt voor Virtual Reality. Het werkt bijvoorbeeld niet voor opdrachten en instructies in VR.
Thinglink heeft minder opties dan CenarioVR en 3DVista. Hierdoor is het programma wel eenvoudig te gebruiken op PC en is de leercurve laag.
Tegelijkertijd biedt het programma dus ook minder mogelijkheden. Denk hierbij aan het toevoegen van vragen met opvolging van acties, tussentijds pauzeren van 360 scenes voor instructie, score en tijd toevoegen.
Thinglink heeft geen VR app beschikbaar. Publicatie in Virtual Reality gaat via de browser in de VR bril. Je dient dan een lange URL over te nemen. Hierdoor is het minder geschikt voor eenvoudig gebruik in de klas.
De kosten voor Thinglink bedragen +- €8,- per leerling per jaar (Academic Enterprise).
Thinglink in het kort;
- Geschikt voor interactieve 360° afbeeldingen
- Niet geschikt voor VR opdrachten, instructies, tours
- Publicatie via URL (geen VR app beschikbaar)
Samenvatting
Houd in je overwegingen rekening met je vooraf opgestelde plan. Ben je op zoek naar een structurele Virtual Reality toepassing waarbij leerlingen zelf VR projecten kunnen maken? Dan is CenarioVR het meest geschikt.
Thinglink is een optie als je leerlingen kennis wilt laten maken met interactieve 360° foto en hoe ze hier media aan toevoegen. Het programma is minder geschikt als je een VR toepassing zoekt.
Ben je op zoek naar een professioneel programma voor realisatie van virtuele rondleidingen (op PC)? Dan zijn 3DVista en CenarioVR zeer geschikt. Als VR toepassing met leerlingen zouden wij 3Dvista niet adviseren.
Hopelijk heb ik je op weg kunnen helpen. Heb je nog vragen of ben je benieuwd naar ons aanbod?
Graag geven we antwoord op je vragen per videocall.
-> Videocall inplannen
Of neem deel aan onze gratis kennisevents.
-> Overzicht kennisevents
VR groeten,