Hoe verbind je een Meta Quest met het eduroam netwerk?

Lees meer over verbindingsmogelijkheden met VR-brillen

Steeds meer scholen maken gebruik van afgeschermde netwerken, zoals het eduroam netwerk. Dit zorgt vaak voor problemen met het maken van een netwerkverbinding. In dit artikel leggen we uit hoe eduroam en de Meta Quest met elkaar verbinding maken.

1. De oorsprong van eduroam

2. Is het eduroam netwerk geschikt voor het gebruik van VR?

3. Wat zijn alternatieven?

1. De oorsprong van eduroam

Met eduroam kunnen gebruikers eenvoudig hun draadloze apparaat verbinden met het schoolnetwerk. Dit netwerk vereist geen extra configuratie, is veilig en razendsnel. Zowel gasten als leerlingen en docenten maken regelmatig gebruik van eduroam vanwege de privacy-instellingen die voldoen aan de schoolnormen.

eduroam

2. Is het eduroam netwerk geschikt voor het gebruik van VR?

Het antwoord op deze vraag is tweeledig.

Eduroam is als netwerk geschikt om te verbinden met een VR-bril.

Eenmaal verbonden, werkt het zoals ieder ander netwerk. De "maar" in dit verhaal is dat de installatie een stuk gecompliceerder verloopt dan een regulier netwerk. Er dienen handmatig certificaten op de bril te worden geïnstalleerd via een omweg.

Daarnaast dient iedere individuele bril aan het eduroam netwerk toegevoegd te worden door middel van het MAC adres:  een erg omslachtige procedure om een netwerkverbinding op een VR-bril te krijgen.

Veel scholen kiezen er dan ook voor om een los netwerk aan te leggen voor het gebruik van digitale middelen als VR- brillen, 3D-printers, robotica etc. Dit voorkomt moeilijke installatieprocessen.

Wil je weten hoe je toch verbinding maakt met het eduroam netwerk? Neem dan contact met ons op.

3. Wat zijn alternatieven?

Uitbreiden van het Eduroam netwerk met iotroam

Met de nieuwe dienst iotroam sluit je apparaten veilig en herleidbaar aan.

Een eigen netwerk voor IoT-apparaten waarmee je samen met eduroam zorgt voor een optimale connectie van alle wireless-apparaten en dus ook VR-brillen.

Geen zelfgebouwde oplossingen meer, maar een selfservice-portal waar studenten, docenten, medewerkers en onderzoekers zelf hun apparaten koppelen.

Sinds 1 januari is iotroam beschikbaar als dienst van SURF en lost het de verbindingsproblemen die het Eduroam netwerk kent direct op.

Met de nieuwe dienst iotroam sluit je IoT-apparaten veilig en herleidbaar  aan | SURF.nl

Eigen netwerk met router

Zoals aangegeven, gebruiken steeds meer scholen, naast het eduroam, een los netwerk voor digitale leermiddelen. Vaak is een regulier internetabonnement en passende router hiervoor al geschikt.

Een veelgebruikte router met sterke verbinding is bijvoorbeeld de Synology RT 6600AX.

Wil je dus snel aan de slag met een goede verbinding, kies dan voor een los netwerk of breidt het eduroam netwerk uit met iotroam.

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen, of wil je meer weten over verbindingsmogelijkheden?

Stuur gerust een berichtje naar xander@vrinschool.nl. Dan helpen we je verder op weg.

Xander Tak
Klantmanager VRinSCHOOL